Monday, April 20, 2009

فشار اقتصادي بر مردم و گزارشي از فقر

گسترة امروزي فقر در ايران بحديست كه بنا بر گزارشهاي مطبوعات روزانه 11 نفر در ايران بخاطر فشار دولتي و فقر خودكشي ميكنند.” همچنين 14 ميليون ايراني در فقر مطلق روزگار ميگذرانند و ميليونها تن فاقد مسكناند.

بنا به گزارش روزنامة آفتاب, 24ارديبهشت 87, مردی در استان کرمانشاه, بدليل عدم توانائی در تهيه مايحتاج اوليه زندگی و فقر شديد اقتصادی در يک خودکشی خانوادگی خود را به همراه دختر و پسر نونهالش به سيم برق سپرد. تا به گفتة خودش، فرزندانش به عاقبت او دچار نشوند و از اين زندگی فلاکت بار نجات يابند

به گفتة حسين راغفر, يك مقام دولتي درگفتگو با خبرگزاري ايسنا20 ارديبهشت 87, رشد فقر در ايران سالانه 18% است.

همچنين بنا به گزارش روزنامههاي دولتي, ”60 درصد افراد جامعه دچار عدم تعادل و سوءتغذيه هستند”.

فقر و محروميت تا حد گرسنگي، اكنون ديگر نه تك مورد يا پديدهيي نادر، بلكه يك جريان گسترده و رو به گسترش است. بنا به گزارش روزنامة ابتكار, ”آخرين برآوردهاي کارشناسان حوزه بهداشت و درمان حاکي از آن است که هر سال بيش از يک و نيم ميليون نفر از جمعيت کشور به دليل تامين هزينه هاي سنگين درماني به زير خطر فقر مي روند.” همچنين 8 درصد بستري شدگان پس از ترخيص بخاطر هزينههاي سرسامآور و فقر, به خاک سياه نشسته و 21 درصد پس از مرخص شدن از بيمارستان فرقي با مصيبت زدگان ندارند.

اميركبير، به تاريخ 20 خرداد 87, مصاحبة مردي را منعكس كرد كه ميگفت: ”من از کارافتاده ام و چهار پسر معلول دارم، اما تنها ۱۷ هزار تومان مستمري ميگيرم. آمدهام اينجا که بپرسم چرا؟ اما کسي جوابي به من نمي دهد.”

بنا به گزارش روزنامة آفتاب يزد, 12 بهمن 87, ”نماينده كارگران درشوراي عالي كار اعلام كرد 72% از جامعه كارگري ايران زير خط فقر زندگي ميكنند”.

همچنين نايب رئيس شوراي شهر تهران درمصاحبه با خبرگزاري فارس 20 فروردين 87 گفت: 90”%تاكسيرانان زير خط فقر هستند .”

يك بالينشناس اجتماعي در مصاحبه با مطبوعات دولتي در بهمنماه 87 گفت: ”بيش از 90 درصد از کودکانِ کار خياباني به دليل نياز مالي خانواده و فقر در سنين پايين به مشاغل کاذب در خيابان ها روي مي آورند.”

* گزارش دردناكي بود، اما اين فقط قطرهيي و واقعاً قطرهيي بود از درياي بيكران فقر و محروميت مردممان، كشوري كه سرزمينش سرشار از ثروت است, اما به دليل سياست هاي غلط و دزديهايي كه همين چند روزه فاش شده، در چنين شرايطي زندگي ميكنيم.

0 comments: