Monday, November 30, 2009

نارضايتي جهاني از نظام سرمايه‌داري

منبع: همشهري آنلاين

20 سال از فروپاشي ديوار برلين و افول كمونيسم مي‌گذرد، اما در سطح جهان نارضايتي گسترده‌اي از نظام اقتصادي سرمايه‌داري وجود دارد.

خبرگزاري اتريش از لندن گزارش داد، بر اساس تحقيقي كه بنا به سفارش بي‌بي‌سي انگليس انجام گرفته و روز دوشنبه منتشر شد فقط 11 درصد از شركت‌كنندگان در نظرسنجي در 27 كشور عقيده دارند سرمايه‌داري در شكل كنوني‌اش كارآمد است.

فقط در آمريكا (25 درصد) و پاكستان (21 درصد) بيش از يك پنجم شركت‌كنندگان در نظرسنجي از نظم كنوني اقتصادي ابراز رضايت كردند. زير فشار بدترين بحران اقتصادي و مالي از دهه 1930 به اين سو، 51 درصد شركت‌كنندگان در نظرسنجي اعتقاد دارند بايد مقررات قوي‌تر بر بازارها اعمال شود. به طور ميانگين 23 درصد عقيده دارند بايد به طور كلي نظم نوين اقتصادي ايجاد شود.دوگ ميلر (Doug Miller)، رييس موسسه نظرسنجي گلوب اسكن (GlobeScan) كه همراه با دانشگاه مريلند از حدود 29 هزار نفر نظرسنجي كرده است، گفت: "بر عكس آنچه تصور مي‌رفت، به نظر مي‌رسد فروپاشي ديوار برلين پيروزي تمام عياري براي اقتصاد بازار آزاد نبوده است."

استيون كول (Steven Kull)، از دانشگاه مريلند هم گفت: "عناصري از سوسياليسم، مثل سهم‌بندي برابر رفاه توسط دولت، چيزي است كه بسياري از مردم سراسر جهان دوباره از آن سخن مي‌گويند."
بر اساس اين نظرسنجي در 15 كشور از 27 كشور مورد پيمايش، اكثريت از تقويت نظارت مستقيم دولت بر شركت‌ها سخن گفتند. اكثريت در 22 كشور هم خواستار آن بودند كه دولت امكانات رفاهي را به شكل برابر تقسيم كند.

در همين حال 54 درصد شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي در همه كشورها، از فروپاشي شوروي سابق استقبال كردند. اما حدود 22 درصد آن افول ابرقدرت كمونيستي را بدترين امر ممكن دانسته و 24 درصد هم درباره آن نظري نداشتند.

منبع:
http://hamshahrionline.ir/News/?id=100954

0 comments: